Tuesday, April 16, 2013

Släktbesök på bb, eller inte!!!

Kulturskillnader mellan Sverige och Bolivia är ibland enorma! Så också vid förlossning! Vanligast är att man ringer runt till släkt och vänner när man åker in till bb så de kan komma i ilfart och sitta och vänta på bb tills barnet är fött. För att sedan störta in och besöka nya bebisen och nyblivna föräldrarna. Och här i Bolivia är ju ofta släkten gigantisk så vanligtvis kommer folk och går under hela sjukhusvistelsen, konstant!!! Och en del kan sitta i rummet hela dagarna och ge `goda` råd som här ses som något fint och viktigt! Hallå!!!!! Nu var det faktiskt min tur att sätta ner foten! Inte en enda person var välkommen till bb, förutom hans föräldrar som jag gav dispens på kortbesök. Rico var helt på min sida men fick kämpa ganska hårt med släktingar och vänner som ville komma på stört. Jag hade dock varit rymt tydlig mot mina vänner långt innan och de förstod mig helt! Vissa mostrar och fastrar tyckte nog att den där blondinen var bra konstig, som varken ville ha besök eller goda råd första dagen som mamma, men de tog det nog bra till slut och de har kommit och hälsat på oss här hemma. Korta besök och få åt gången! Sedan har vi också valt att åka och besöka en del för att dels komma ut men också för att inte få upp alla hit! Bra! Men helt ärligt, vem fasen vill ha 50 pers som flyger in i rummet 20 min efter sin förlossning? Någon?

No comments:

Post a Comment